Maastopyöräily

Maastopyöräily on monipuolinen laji, jota voi harrastaa monenlaisissa maastoissa. Maastossa pyöräileminen on hauska ja rento tapa liikkua ja retkeillä. Maastopyöräilyn aloittaminen helppoa ja lajiin liittyvää materiaalia sekä välineitä on saatavilla paljon. Ajamisen taidot voi oppia vain ajamalla. Suomessa on useita maastopyöräilyseuroja jos haluaa jakaa yhteisen kokemuksen. Porukkalenkeillä oppii sekä ajotekniikkaa että pääsee tutustumaan uusiin reitteihin. Suomen Ladun latuyhdistykset tarjoavat maastopyöräilyä monella eri paikkakunnalla.

Maastopyörän selässä voi ajaa polkuja pitkin metsissä, tuntureilla ja jopa soilla. Metsähallituksen retkikohteet tarjoavat maastopyöräilyn ystäville luonnonrauhaa, maisemia ja haasteita ylämäkien, vaihtelevien polkujen ja vauhdikkaiden alamäkien muodossa. Pyöräillen on mahdollista taittaa pidempiä matkoja kuin kävellen, jolloin maisemiin voi tutustua laajemmalla alueella. Ennen kuin hankkii pyörän ja varusteet kannattaa tutustua lajin perusteisiin. Alla on perustietoa maastopyöräilystä sekä lajiin tarvittavista varusteista.

Maastopyörän valinta ja jousitus

Haastavimmat välinevalinnat alkuvaiheessa liittyvät yleensä itse maastopyörään. Pyörämarkkinat ovat täynnä erilaisia vaihtoehtoja, joiden hintaluokat ja käyttötarkoitukset vaihtelevat paljon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aloittelijalle sopivasta pyörästä pitäisi maksaa tuhansia euroja. Maastopyöräily on järkevä aloittaa jäykkäperäisellä pyörällä, joka on hinnaltaan yleensä edullisemmasta päästä. Jäykkäperäisen pyörän etuna on se, että se kehittää ajotekniikkaa paremmin täysjoustopyörään verrattuna. Täysjoustopyörällä on helpompaa ajaa teknisessä maastossa, sillä hyvin säädetty jousitus antaa huonoillekin ajotaidoille paljon anteeksi. Tämä toisaalta tarkoittaa sitä, että oman ajotekniikan kehitys voi hidastua. Täysjoustopyörän huoltaminen on monimutkaisempi prosessi ylimääräisten runkolinkkien, laakereiden ja takaiskarin takia.

Maastopyörän jouston tarkoitus on tuoda lisää suorituskykyä silloin kun maasto muuttuu hankalaksi ja vauhti kovaksi. Tärkeintä on oppia hyödyntämään isointa joustoa, eli omaa vartaloa. Mitä enemmän pyörällä on joustoa, sitä kuluttavampaa sitä on polkea omin voimin eteenpäin. Pyörän jousto syö maaston epätasaisuuksien lisäksi myös polkuvoimaa. Pyörän keinumisen vähentäminen on yksi maastopyöräilyn suuremmista teknisistä haasteista. Markkinoilla on tarjolla erilaisia ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään polkuvoiman häviämisen. Näin jouston lukitukset, fiksut rungon linkkisuunnitteluratkaisut ja eräät iskunvaimentimien ominaisuudet (esim. Foxin ProPedal) ovat harrastajien puolella. Ylimääräinen jousto lisää pyörän painoa. Esim. 160 mm:n täysjoustopyörää ei ole fiksua käyttää soratiellä, sillä sen paino on huomattavasti isompi jäykkäperäiseen pyörään verrattuna.

Maastopyöräilyn alalajit

Maastopyöräilyn voi jakaa useisiin eri alalajeihin ja jokaiseen lajiin on kehitetty juuri siihen parhaiten soveltuvia pyöriä.

XC (cross country) on perinteisempää maastopyöräilyä poluilla ja metsäteillä.  XC-pyörä on todella monikäyttöinen laite, jolla pääsee ajamaan jopa hyvin teknisessäkin maastossa. XC-pyörien painopisteet ovat vauhti ja keveys

DH eli alamäkipyöräily tulee sanoista DOWN ja HILL, eli mennään mäkeä alas painovoiman avulla niin kovaa kuin päästään. DH:n painopisteinä ovat kuljettajan nopea reaktiokyky ja pyörän hallittavuus suuressa vauhdissa. Alamäkipyöräily vaatii pyörän hyvän hallinnan myös ilmassa, sillä eritasoiset hyppyrit ovat yleisiä DH-radoilla. Radat ovat teknisiä ja sisältävät rakennettuja siltoja, bermejä, polkuja ja droppeja. Alamäkipyöräilyä voi kokeilla esim. laskettelukeskuksissa kesällä.

Enduro on suuressa nosteessa oleva DH:n ja XC:n välilaji. Kilpailumuotona se on ottanut vaikutteita moottoripyörällä ajettavasta endurosta. Enduron painopisteenä on alamäkipainotteisten, teknisten ja luonnonmukaisten reittien ajaminen mahdollisimman kovaa.

Sähköpyöräily kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta, ja tähän on olemassa selkeä syynsä. Sähköavustuksen ja nopeamman vauhdin takia myös ajolinjat ovat usein erilaisia. Vauhdin ylläpitäminen on helppoa, ja aina mahdollista silloin kun itse haluat. Sähköpyörällä voi mennä suoraan kaikista esteistä läpi ilman pelkoa siitä, että vauhti loppuu kesken. Sähkömaastopyöriä löytyy etu- ja täysjousitettuja. Valikoimasta löytyy kaikki alalajit: XC, Trail, Enduro ja DH, eli jokaiseen ajotyyliin sopiva pyörä. Perinteisessä sähköpyörässä pyörän moottori avustaa vain poljettaessa, eikä napista tai kahvasta. Euroopassa sähköpyörät avustavat aina 25 km/h asti, jonka jälkeen moottori “sammuu” kunnes vauhti alittaa sallitun nopeuden.

Maastopyöräilyvarusteet

Kypärä

Kypärä on tärkein suojavaruste maastopyöräilyssä. Polkuajoon riittää suojaavuudeltaan XC- tai endurokypärä. Hyvä istuvuus, keveys ja tuuletus ovat kypärän tärkeimmät ominaisuudet. Kypärä tulisi muistaa uusia jokaisen osuman jälkeen. Kypärän valmistusmateriaalit on suunniteltu antamaan hieman periksi iskun sattuessa samalla pehmentäen sen voimaa. Nämä rakenteet eivät palaudu takaisin iskun jälkeen. Tähän on kuitenkin olemassa poikkeuksia, sillä jotkut valmistajat (POC) ovat tarjoamassa teknologioita, jotka ovat suunniteltu kestämään monia peräkkäisiä iskuja.

Ajolasit

Silmien suojaaminen ajon aikana on tärkeää sillä silmiin saattaa lentää mutaa, likaa tai kiviä. Pahimmassa tapauksessa puun oksa voi osua kasvoihin ja vaurioittaa silmää. Myös ajoviima tuo mukanaan omat haasteensa. Silmien suojaksi kelpaavat mitkä tahansa ulkona liikkumiseen tarkoitetut urheilulasit. Lasien istuvuus kypärän kanssa kannattaa varmistaa ennen niiden ostoa. Linssien sävyissä on myös eroja kontrastin ja pimennyksen suhteen.

Ajohanskat

Pyörällä ajamiseen tarkoitetut hanskat suojaavat käsiä hankaumilta ja lisäävät pitoa ohjaustangolla. Varsinkin pitkillä lenkeillä hyvät hanskat on merkittävä mukavuustekijä. Hanskat ovat myös tärkeä suojavaruste kaatumisen aikana. Ajohanskoja on saatavilla monia eri malleja.

Polvi- ja kyynärsuojat

Kun polku muuttuu tekniseksi ja ajonopeus suuremmaksi, kaatumisien riskit kasvavat. Metsässä on suositeltavaa käyttää ainakin polvisuojia. Aloittelijan voi olla hyvä sijoittaa rahaa myös kyynärsuojiin. Pyöräpuistossa ajettaessa full-face kypärä, selkäpanssari, niskatuki, paksummat kyynärsuojat, polvi-/säärisuojat ja leukasuojallinen kypärä kuuluvat asiallisen varustukseen.

Juomareppu tai juomaliivi

Nesteytys on urheilussa tärkeää ja sama koskee myös maastopyöräilyä. Yhdellä puolen litran juomapullolla selviää helposti lyhyet lenkit. Pidemmille reissuille on hyvä olla mukana useampi juomapullo. Juomareppu on kätevä lenkeillä, sillä siihen voi pakata myös muita ajon aikana tarvittavia varusteita. Juomareppujen vesisäiliöt vaihtelevat yhdestä kolmeen litraan. Joistakin juomarepuista löytyy myös irrotettava selkäsuoja. Juomaliivit on valmistettu pehmeistä materiaaleista ja parhaimmat niistä on suunniteltu kisajuoksijoiden vaatimusten mukaan. Katso tästä Salomon juomareput ja juomaliivit -vertailu.

Ajohousut ja ajopaita

Ajohousuja on sekä pitkälahkeisia että lyhytlahkeisia. Monissa malleissa on istumista helpottavat toppaukset. Mikäli toppaukset puuttuvat, ajohousuja kannattaa käyttää pehmustettujen alushousujen kanssa. Nämä tarjoavat lisämukavuutta varsinkin pidemmille lenkeille. Hyvät ajohousut on suunniteltu satulalla istumiseen, jolloin alaselkä on piilossa, eivätkä taskuissa olevat tavarat aiheuta hiertymiä.

Myös hyvät ajopaidat on suunniteltu ajoasentoa varten. Alaselkä on aina peitetty, eikä paidan etuosa roiku ajon aikana. Markkinoilla on tarjoilla useita malleja tiukoista ja kevyistä XC-paidoista aina hyvin kestäviin pitkähihaisiin DH-paitoihin. Maastopyöräilyyn tarkoitetut tekstiilit ovat yleensä normaalia jykevämpiä, joten niissä on muihin urheiluvaatteisiin verrattuna parempi kulutuskestävyys.

Kengät ja polkimet

Maastopyöräilyssä on kaksi koulukuntaa: toiset käyttävät ”flättejä” ja toiset lukkopolkimia. Flätti-polkimissa on pieniä piikkejä, jotka auttavat pitämään kengät polkimissa kiinni. Flättikengänpohja on suunniteltu tavallista kenkää pehmeämmäksi antaen paremman pidon ajajalle. Lukkopolkimien kanssa käytettävät kengät ovat yleensä hyvin jäykkiä. Kalliimpien lukkokenkien pohjat on tehty hiilikuidusta. Jäykkyys varmistaa tehokkaan voimansiirron polkimeen samalla minimoiden tehon häviämisen. On hyvä muistaa, että lukkopolkimia ei voi käyttää flättikenkien kanssa, eivätkä lukkokengät sovellu flättipolkimille.

Ensiapupakkaus

Pidemmällä lenkillä on hyvä olla mukana ensiapupakkaus sillä ajon aikana voi kaatua, polkimet voivat osua pohkeisiin tai puiden oksat lyödä jalkoihin, käsiin tai kasvoihin.

Renkaan vaihto

Yleisin lenkillä koettu tekninen ongelma on kumin puhkeaminen. Renkaanvaihtoon tarvitaan rengasmuovit, ehjä sisäkumi ja pumppu. Sisäkumin vaihtoa kannattaa opetella etukäteen. Mikäli lähdet pidemmälle lenkille, sisäkumin paikkarasia voi olla hyödyllinen varuste. Paikkarasia sisältää mm. rengasrautoja, paikkoja, liimaa ja karhennuspaperia. Mikäli haluat olla tarkka rengaspaineiden kanssa, kannattaa hankkia digitaalinen rengaspainemittari.

Mikäli haluat keventää pyörän painoa ja samalla saada enemmän varmuutta siitä, että ilma pysyy renkaissa, kannattaa tutustua Tubeless Ready (TR) -renkaisiin ja konversiotarvikkeisiin. Järjestelmä toimii niin, että sisäkumin tilalle renkaan sisään laitetaan tiivistysainetta, joka pitää ilman sisällä ja paikkaa nopeasti renkaaseen tulevat reiät ajon aikana. Näin sisäkumia ei enää tarvita.

Yleistyökalu

Monikäyttöinen pyöräilyyn suunniteltu yleistyökalu on kätevä lenkkikaveri. Siitä löytyy mm. kuusiokoloavain, T25, PH2, rengasraudat, pinna-avain ja ketjunkatkaisija.

Ylimääräiset ketjulinkit

Ketjun katkeaminen on yksi yleisimmistä poluilla tapahtuvista hidastuksista. Ketjutta pyörää ei voi enää polkea, joten on hyvä varautua suorittamaan korjaus paikan päällä. Korjausta varten mukana tulisi olla ketjunkatkaisija ja ylimääräiset ketjulinkit.

Urheilukello

Hyvä urheilukello tukee harjoittelua lajikohtaisten tarpeiden mukaisesti. Urheilukelloja löytyy nykyään joka lähtöön. Se mikä urheilukello on paras kenellekin, riippuu omista treenitottumuksista. Kellon kanssa urheileminen, lajista riippumatta, tuo harjoitteluun uutta päämäärätietoisuutta ja motivaatiota. Katso tästä Garmin Fenix 6 Sapphire älykellon arvostelu. Kellon maastopyöräilytoiminto seuraa ajolenkin yksityiskohtaisia tietoja. Muita ominaisuuksia ovat mm. Body battery, joka seuraa energiatasoa ja kertoo kun on aika levätä

Otsalamppu

Syksyä kohti mentäessä pimeä tulee nopeammin ja kun auringonvalo vähenee niin ulkoillessa tarvittavan valon saa kätevästi otsalampusta. Pyöräretkelle kannattaa hankkia oikeanlaiset välineet ja otsalamppu vapauttaa kätevästi molemmat kädet. Katso tästä vertailu parhaista otsalampuista.