Joskus valmistajat erottelevat laskettelukypärät lumilautailu- tai freestyle-kypäristä, mutta kyse on ennen kaikkea muotoilusta. Laskettelukypärät ovat aavistuksen sporttisempia ulkonäöltään. Lumilautailu- tai freestyle- kypärät voivat joskus näyttää pipolta, ja niissä voi olla lippa. Markkinoilla on jo pitkään ollut tyylikkäitä ja mukavia malleja, joista jokainen löytää mieluisensa. Pääasia on, että kypärää käytetään, sillä se suojaa parhaiten päätä ja estää palelemasta.
Laskettelukypärät voidaan jakaa kahteen malliryhmään: in mould -kypäriin ja hard shell -kypäriin. In mould tarkoittaa, että vaimentava styroksimateriaali on valettu ulkokuoreen. Hard shell -kypärissä on kovempi kuori, johon kypärän sisäpuoli kiinnitetään jälkeenpäin. In mould on pääsääntöisesti kevyempi, mutta samalla hieman herkempi. Kypärien tekniikassa on tapahtunut paljon viime vuosina. Niissä on erilaisia uutuuksia, kuten magneettisia solkia, säädettäviä kokojärjestelmiä ja toimintoja, jotka suojaavat sivulta tulevilta iskuilta. Kypärät ovat entistä kevyempiä ja turvallisempia, ja nykyaikaiset materiaalit saavat ne istumaan aiempaa paremmin. Kypärää pidetään päässä jopa kahdeksan tuntia päivässä, joten kypärän painolla on merkitystä niskan väsymiseen. Jos olet valitsemassa kahdesta identtisestä kypärästä, valitse silloin se kevyempi malli.
Taitava laskija tarvitsee yhtä turvallisen kypärän kuin aloittelija, sillä monet tapaturmat rinteessä ovat päälleajoja. Useimmat aikuisten kypärämallit on rakennettu siten, että kova osa päättyy korvien kohdalla ja korvia peittää pehmeämpi, irrotettava kangasmateriaali. Kilpailijoille on olemassa malleja, joissa on katetut sivut ja leukasuoja. Laskettelukypärissä on melkoinen hintahaitari ja hintaa nostaa niihin käytetyt materiaalit. Jos on valmis käyttämään vähän enemmän rahaa kypärään niin keveyden ja käyttömukavuuden voi olettaa paranevan.
Lasten kypärät
Lasten kypärät eivät eroa aikuisten kypäristä muuten kuin pienemmän kokonsa puolesta. Ota kuitenkin huomioon muutamia ratkaisevia yksityiskohtia oikean ostopäätöksen tueksi. Kypärän pitää istua täydellisesti. Yleinen virhe on pukea lapselle paksu pipo kypärän alle. Nykyiset kypärät lämmittävät riittävästi, joten pipoa ei tarvita. Pyöräily- ja leikkikypärien vihreä solki on tae siitä, että solki aukeaa kovassa kuormituksessa. Vihreä solki löytyy myös joistakin laskettelukypäristä, joita voi käyttää muuallakin kuin rinteessä. On hyvä antaa lapsen vaikuttaa ostopäätökseen, sillä jos lapsi pitää kypärästä, laskettelu on todennäköisesti hauskempaa eikä tule kiusausta riisua kypärää pois.

Kypärä – pakollinen henkivakuutus
Kypärän tärkein ominaisuus on turvallisuus. Laskettelukypärissä on usein kolme kerrosta; kypärän ympärillä on suojaava kovamuovikerros, sisäpuolella kerros pehmeämpää EPS-muovia ja lähimpänä päätä vaimentava vuorikerros. Kypärän rakenne ja materiaalit vaikuttavat kypärän painoon ja turvallisuuteen. Monet nykyiset kypärät rakennetaan in mould -tekniikalla, hard shell -tekniikalla tai näiden yhdistelmällä. In mould tarkoittaa, että sisäosa valetaan kiinni melko ohueen suojakuoreen. Se pitää kypärän suhteellisen kevyenä ja turvallisena. Hard shell -tekniikka tarkoittaa kovempaa kuorimateriaalia, johon yhdistetään pehmeämpi sisäkerros.
MIPS-tekniikkaa (Multidirectional Impact Protection System) hyödyntävät kypärät suojaavat päävammoilta paremmin kuin muut kypärät. Tekniikka lieventää rotaatiovammoja, joita voi syntyä kypärän osuessa alustaan vinossa kulmassa. Ilman MIPS-tekniikkaa kypärä pysähtyy äkillisesti iskussa. Koska kypärä istuu napakasti päässä, myös pään liike pysähtyy. Tämän seurauksena aivot altistuvat rotaatiovoimalle. MIPS-kypärässä pää pääsee hieman kiertymään, mikä pehmentää jarrutusta.
POC on luonut oman, uniikin kypärämallistonsa ja parantanut innovaatioidensa avulla kypärien turvallisuutta. SPIN-teknologia on suunniteltu erityisesti suojaamaan kierteisiä iskuja vastaan (rotational impacts). SPIN-teknologian idea on kypärän sisäpuolella olevat tyynyt, joihin on saatu inspiraatio aivojen omasta, pään iskuja pehmentävästä suojakerroksesta. Testasimme POC Obex Bc Spin -kypärän ja katso tästä kypärän lisätiedot.
Recco on toiminto, jota käytetään kadonneiden henkilöiden etsintään esim. lumivyöryissä. Joskus lähetin ommellaan takkeihin, mutta niitä on myös kypärissä. Jos aiot laskea merkittyjen rinteiden ulkopuolella, tarvitset kunnolliset lumivyöryvarusteet ja niiden lisäksi Recco tarjoaa hyvän suojan lumivyöryn yllättäessä.
Hyvän kypärän ominaisuudet
Kun etsit uutta kypärää, tutki tarkkaan, miten se istuu juuri sinulle. Kypärä ei saa olla liian iso, jotta se ei käänny ilman että pää seuraa mukana. Se ei myöskään saa olla liian pieni, koska silloin se ei suojaa kunnolla. Kasvuvara lapsen laskettelukypärää ostaessa kannattaa unohtaa, sillä hölskyvä kypärä ei suojaa päätä. Leukaremmin pitää tukea paikallaan pysymistä, mutta ei tukahduttaa. Uusi keksintö kypärän kiinnittämiseksi leuan alta on magneettinen solki, kuten Fidlock. Magneettisen soljen etu on se, että solki on helppo kiinnittää yhdellä kädellä ja se aukeaa kovassa paineessa. Joillakin valmistajilla on säädettävä kokojärjestelmä esim. kypärän takaosassa oleva säätöpyörä, kuten Boa Fit. Nykyaikaiset kypärät ovat riittävän lämpimiä ilman että tarvitset pipoa sen alle. Riskinä on, että ostat liian ison kypärän. Jos kuitenkin haluat käyttää pipoa, hanki erittäin ohut malli. Jos tykkäät laskea kovaa, toimiva ilmanvaihto kypärässä on hyvä ominaisuus. Kaikkein paras ilmanvaihto on sellainen, jota voi säätää. Hyvä ilmanvaihto vähentää ilmanvastusta, mikä saa kypärän tuntumaan kevyemmältä päässä. Muista tarkistaa, miltä ilmanvaihto näyttää otsalla, josta laskettelulasien ilma pääsee ulos.
Euroopassa myytävien kypärien turvallisuusluokituksena pitää olla CE-sertifikaatti. Amerikkalaisilla on oma järjestelmänsä, ja joskus kypärissä voi näkyä amerikkalainen ASTM F2040-sertifikaatti.
Laskettelukypärä sovitetaan laskulasien kanssa
Laskettelu- ja lautailukypärä kannattaa sovittaa yhdessä laskulasien kanssa. Sama toimii myös toisin päin: jos on hankkimassa laseja, niin oma laskukypärä kannattaa ottaa sovitukseen mukaan. Kypärälle epäsopivat lasit voivat nostaa kypärää takaraivolle, jolloin se ei suojaa kunnolla.
Kypärän toimivuutta ei voi ihan varmuudella tietää etukäteen, mutta jos perehdyt kypärän ominaisuuksiin ja sopivuuteen, löydät varmasti mallin, joka suojaa onnettomuudessa.


